مــع كــل شمس بتترسم جدد حياتك وانسى اللي فاتك واحضن اليوم الجديد بالحب صورتك تحلى جوه مراياتك وتلاقي ذاتك في الحياه وتعيش سعيد.
لأني مش بحب المواضيع الطويله ........ هنا هيكون موضوعات خفيفه ولو حاجه كبيره هتتقسم على أكتر من بوست

الثلاثاء، 13 أبريل 2010

الايثار

 
 
 
بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 


من الاخلاق الجميله الي ربنا يحب اننا نعامل بعض بيها

خلق صعب على كتير مننا لكنه مقياس للايمان وحب ربنا

الخلق ده تعريفه هو حب الخير للغير

الخلق ده اسمه " الايثار"

ان انا احب الخير لغيري وافضل غيري على نفسي او على الاقل احب الخير لغيري زي ما احبه لنفسي

فاكرين حديث النبي صلى الله عليه وسلم " لايؤمن احدكم حتى يحب لاخيه ما يحب لنفسه"

البني ادم يا جماعه ربنا خلقه بيحب التملك وبيحب نفسه وبيحب الخير لنفسه

فلما الانسان يطلع من الصفه دي لصفه تانيه جميله صفه نبويه

ان النبي كان بيحب الخير لغيره ودايما كتير كان بيضحي علشان غيره

صفه مش سهله لكنها بترفع الانسان جدا عند ربنا

وزي مانت هتفضل غيرك على نفسك ربنا سبحانه وتعالى هيفضلك على الناس

ويرزقك برزق خاص علشان خاطرك انت علشان انت بتحب الخير لخلقه

السيده "عائشه" يوم ما اندفنت عارفين اندفنت فين؟؟

كانت ممكن تندفن في بيتها جنب زوجها النبي صلى الله عليه وسلم وأبوها أبوبكر الصديق

لكن قبل موتها بفتره يوم ما اتقتل سيدنا "عمر بن الخطاب" بعت ابنه "عبد الله " قاله وهو خلاص في الرمق الاخير

 قاله :  استأذن "عائشه" نفسي اندفن جنب صاحبي" أبوبكر"  و النبي  صلى الله عليه وسلم 

في بيت السيده عائشه

انتو عارفين النبي مدفون في بيته بيت السيده عائشه

فراح "عبد الله"  يقولها يا عائشه "عمر بن الخطاب"  أبويا بيقولك نفسي اندفن جنب "ابوبكر"  صاحبي و" النبي"  حبيبي

فقالت : أنا كنت محضره المكان الفاضي " لقد كنت أخبئه لنفسي " كنت محضره المكان ده علشان اندفن جنب زوجي النبي وجنب ابويا
أبوبكر الصديق

"ولكني ساؤثر به عمر" يعني هفضل عمر على نفسي

ويروح يبشر سيدنا "عمر" مبروك "عائشه" وافقت

لكن يا "عائشه" حتى لو مش مدفونه جنب النبي انتي فضلتي عمر على نفسك في الآخره

فأكيد قبرك من أحلى قبور الناس يا أم المؤمنين

ربنا مبيضيعش عنده الاحسان

ربنا بيحب الايثار

يلا نفضل بعض على نفسنا

أو على الاقل نحب الخير لغيرنا زي مانحبه لنفسنا

" لايؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه "








ولنا لقاء جديد ان شاء الله


هناك 5 تعليقات:

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

ربنا يرضى عنك يارب ويكرمك خير حبيبتى
ومبروك عليكى المدونه الجديده
اسفه انى متأخره عليكى بس يومها جيت ادخل من الرابط اللى كنتى حطاها مش نفع
المهم انا هضيفها عندى وهاتبعك على طول

كونى بخير
ويارب كل حرف بميزان حسانتك
ايناس

أع ـقل مـ ج ـنـونــة يقول...

بسم الله ماشاء الله

اسلوب روووووووعة

ربنا يجازيكي كل خير

ويجعله في موازين حسناتك يارب :)

تقبلي مروري ياقمر

الأرمـوطــي يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
sweet angel يقول...

الملاك الحزين
...............

ربنا يخليكي ويبارك فيكي

sweet angel يقول...

اعقل مجنونه
---------------
اااااااامين

إرسال تعليق

تعريب وتطوير حسن